Magyar idő szerint szombat reggel, Pekingben rendezik az FIA új elektromos sorozata, a Formula E történetének első futamát. A következőkben még egyszer összefoglaljuk, mik a legfontosabb tudnivalók a szériával kapcsolatban, melyet egyelőre igencsak megosztottan várnak a szurkolók: egy részük roppant izgatott az újszerű technika, a városi helyszínek és az ismert nevek miatt, míg más részük teljesen elzárkózik a tisztán elektromos hajtású versenyautóktól.
A sorozatban tíz csapat vesz majd részt, minden istálló két versenyzővel, minden pilóta két autóval (ennek okát ld. lentebb). A 2014-2015-ös, ősztől nyárig tartó szezonban tíz, e-Prix néven nevezett futamot rendeznek a világ tíz városában, négy kontinensen, legalább nyolc országban (egy helyszínt még nem véglegesítettek). A pályák hossza 2,5 és 3 kilométer közt lesz, egytől egyig utcai helyszíneken.
A Michelin abroncsokkal ellátott autók, melyek különböző részeinek fejlesztésében többek közt a McLaren, a Williams, a Renault és a Dallara is részt vett, három másodperc alatt gyorsulnak 0-ról 100-ra, végsebességük 220 kilométer per óra körül van, maximális teljesítményük 268 lóerő. A hangerő természetesen kisebb, mint más versenyautók esetében, nagyjából félúton van egy hagyományos közúti autó és egy autóbusz közt.
A fordulók, hogy minél kisebb fennakadást okozzanak a városok működésében, egynaposak lesznek, szombatonként rendezik őket. Reggel szabadedzéssel indul a program, majd következik az időmérő edzés, ahol a pilóták 1-1 mért kört tesznek meg mindkét autójukkal. Ezt egy kétórás szünet követi, mely során feltöltik az autókat, majd jön a negyvenöt perces verseny. A futam során egy bokszkiállást teljesítenek a versenyzők, ekkor a lemerült autóból átülnek a második, feltöltött versenygépbe. A bajnokság pontrendszere megegyezik a Formula-1-ben használttal, azzal az eltéréssel, hogy a pole-t és a leggyorsabb kört is díjazzák, előbbiért 3, utóbbiért 2 bónuszpontot gyűjthet be a legjobb köridőt elérő versenyző.
A Pekingben rajthoz álló pilóták közt számos ismert nevet találhatunk, a húsz versenyző közül tizenhárman a Formula-1-ben is szerepeltek. A legnagyobb név köztük kétségtelenül Nick Heidfeld és Jarno Trulli, de többek közt Bruno Senna, Nelsinho Piquet, Jaime Alguersuari és Sebastien Buemi is részt vesz a sorozatban, a tesztek alapján utóbbit tartják a bajnokság nagy esélyesének. A mezőnyben két hölgyversenyző is lesz Katherine Legge és Michela Cerruti személyében. A csapatok közt szintén ismerős nevekkel találkozhatunk, elég csak az Andretti, az Audi Sport ABT, az Aguri és a Virgin nevét említeni, Jarno Trulli saját csapattal indul, míg a kilencvenes évek elején rövid ideig az F1-ben is érdekelt Venturi egyik tulajdonosa a világhírű színész, Leonardo di Caprio.
A szezon tehát szeptember 13-án Pekingben kezdődik majd, a második futamot pedig november végén rendezik Malajziában. Ezt követően nagyjából havonta kerül sor az újabb fordulókra egészen június végéig, amikor Londonban találkozik a mezőny az első Formula E idény zárásaként. A két legismertebb helyszín a bajnokságot egyaránt jövő tavasszal fogadó Long Beach, valamint Monte Carlo, ahova a Formula-1-es futam előtt néhány héttel látogat majd el a sorozat.
Csapatok és pilóták:
* Az autót később Antonio Felix da Costa is vezetheti majd.
Versenynaptár:
1. | Beijing ePrix | Kína | 2014.09.13 |
2. | Putrajaya ePrix | Malajzia | 2014.11.22 |
3. | Punta del Este ePrix | Uruguay | 2014.12.13 |
4. | Buenos Aires ePrix | Argentína | 2015.01.10 |
5. | ? | ? | 2015.02.14 |
6. | Miami ePrix | USA | 2015.03.14 |
7. | Long Beach ePrix | USA | 2015.04.04 |
8. | Monte Carlo ePrix | Monaco | 2015.05.09 |
9. | Berlin ePrix | Németország | 2015.05.30 |
10. | London ePrix | Egyesült Királyság | 2015.06.27 |
Televíziós közvetítés:
A Formula E-sorozat versenyeit, legalábbis a kezdetben egyetlen magyar csatorna sem közvetíti, így aki meg akarja tekinteni a futamokat, egyéb megoldást kell választania. A versenyeket közvetítő külföldi adók listája itt érhető el. A Formula.hu természetesen folyamatosan nyomon követi majd a sorozat történéseit.