DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 4. szombat
F1

Ezért aggódhat igazán a McLaren-Honda

Nyilvánvaló volt, hogy nehéz lesz számukra a kezdés, de a számok nem hazudnak, és megmutatják, bizony még a tavalyi mércével mérve is jócskán elmaradnak a többi csapattól – mind körszámok, mind köridők tekintetében.

Mint bizonyára mindenki tudja, 2014-ben köszöntött be a legújabb éra az F1-ben azzal, hogy az addig használt 2,4 literes V8-as motorokat az új szabályok értelmében 1,6 literes V6 turbókra cserélték. A váltás eleinte az összes motorgyártót rendkívül komoly kihívás elé állította, azóta azonban már eltelt egy év, így a mostani jerezi tesztre már jóval felkészültebben, jóval több tudással és tapasztalattal a birtokukban érkeztek meg a csapatok, illetve motorpartnereik.

Ez alól kivételt egyedül a McLaren-Honda kettőse jelentett, hiszen ők idén 22 év után egyesültek újra, a japán motorgyártó ennyi idő után tért vissza az F1-be. Értelemszerűen az ő 1,6 literes V6 turbó erőforrásuk még teljesen szűz, és Jerezben került sor a legelső bejáratására. Ezt tudva nem kérdés, hogy őket jelen pillanatban korai és értelmetlen lenne még a többi csapat aktuális formájához mérni, hiszen egész egyszerűen nem ugyanabban a fázisban tartanak saját útjukon, a többieknek kereken egyéves fórjuk van velük szemben.

Igen ám, de vajon mi történik akkor, ha összehasonlítjuk a McLaren-Honda idei jerezi teszten elért köridőit és körszámait a többi csapat tavalyi ugyanitteni teszten elért hasonló adataival? Tavaly is éppen Jerezben rendezték ugyanis az első kollektív szezon előtti tesztet, és az időszak is nagyjából stimmel, hiszen 2014. január 28-31., illetve 2015. február 1-4. között szinte teljesen pontosan egy év telt el.



Innentől kezdve pedig adja magát ez a fajta összehasonlítás, amely valamelyest már objektívebb és megfoghatóbb képet ad arról, milyennek is kell értékelnünk valójában a McLaren-Honda idei kezdését. Nos, lássuk: valóban olyan tragikus a helyzet, mint amilyennek tűnik?

Kezdjük a körszámokkal! Ha egymás mellé tesszük a tavalyi és az idei jerezi teszt összesített adatait, akkor azt látjuk, hogy a McLaren-Honda által az elmúlt négy napban teljesített 79 kör bizony tavaly is csak a 7. helyre lett volna elég a rangsorban. A Mercedes gyári csapata például rögtön 309, míg a Ferrari 251 kört tudott felmutatni akkor frissen bejáratott vadonatúj V6-os erőforrásával. Ennél is árulkodóbb adat, hogy maga a McLaren 245 kört teljesített tavaly ugyanilyenkor Jerezben, pedig a helyzet az ő nézőpontjukból gyakorlatilag akkor is megegyezett a mostanival: vadonatúj autóval és vadonatúj erőforrással köröztek a pályán, annyi különbséggel, hogy akkor épp a Mercedes új V6-osát járatták be, míg most a Hondáét. 245:79 a 2014-es Mercedes-motor javára – ez hatalmas különbség!

A 2014-es, illetve a 2015-ös jerezi teszt összesített körszámai - csapatok
           
2014 2015
1. Mercedes 309 516 Mercedes 1.
2. Ferrari 251 382 Sauber-Ferrari 2.
3. McLaren-Mercedes 245 353 Toro Rosso-Renault 3.
4. Williams-Mercedes 175 349 Ferrari 4.
5. Sauber-Ferrari 163 278 Williams-Mercedes 5.
6. Force India-Mercedes 146 190 Lotus-Mercedes 6.
7. Caterham-Renault 76 166 Red Bull-Renault 7.
8. Toro Rosso-Renault 54 79 McLaren-Honda 8.
9. Marussia-Ferrari 30     9.
10. Red Bull-Renault 21     10.

Még tragikusabb a helyzet, ha az egyes erőforrások által megtett köröket vesszük alapul. Ebből a statisztikai összevetésből ugyanis az derül ki, hogy a Mercedes erőforrásai a legelső, 2014-es jerezi teszten összesen 875 kört tettek meg a pályán, míg idén a Honda ugyebár 79 körig jutott csak. Ez kevesebb mint a tizede a Mercedes-motorok egy évvel ezelőtt produkált értékeinek, de még az akkor igencsak „köhögő” Renault-motorok is majd kétszer annyi kört futottak első tesztjükön, mint most a Hondák.

A 2014-es, illetve a 2015-ös jerezi teszt összesített körszámai - motorok
           
2014 2015
1. Mercedes 875 984 Mercedes 1.
2. Ferrari 444 731 Ferrari 2.
3. Renault 151 519 Renault 3.
      79 Honda 4.

Amikor tehát Jenson Button azt nyilatkozza, hogy „Nézzük meg, hogy hol tartott a Red Bull a tavalyi tesztek során, még az utolsó bahreinin is, aztán mégis a második helyen végeztek az első versenyen - noha utólag kizárták őket”, vagy épp a McLaren-Honda másik világbajnoka, Fernando Alonso igyekszik azzal nyugtatni magát és szurkolóit, hogy „Nyilván ez egy lassú kezdés volt, de tudtuk is, hogy az lesz. Láttuk, hogy tavaly milyen nehézséget okozott mindegyik csapatnak, hogy köröket tegyenek meg a pályán, főleg az első néhány napban. Még a Red Bull is összesen csupán 10 kört futott akkor egész télen”, akkor egyrészről részben igazuk van, másrészről, ha megnézzük a konkrét számadatokat, akkor azt látjuk, hogy valójában nagyon nincs igazuk!

A Red Bull számára tényleg nagyon döcögősen indult tavaly a tesztszezon, hiszen Jerezben Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo összesen 21 kört tudtak megtenni az RB10-essel (kb. negyed annyit, mint most Alonsóék az MP4-30-assal), és köridők tekintetében is jócskán, súlyos másodpercekkel elmaradtak még a McLaren-Hondák mostani minősíthetetlen eredményeitől is. De!

De ami nagyon nagy különbség, hogy a Renault a Red Bull mellett akkor a Toro Rosso, a Caterham és a Lotus visszajelzéseire és adataira is támaszkodhatott az új erőforrás megbízhatóbbá és versenyképesebbé tétele kapcsán (habár a Lotus a jerezi tesztről még hiányzott), míg most a Honda ugyebár csak a McLarennel dolgozik együtt. És igaz ugyan, hogy a Red Bull tavaly még annál is gyengébben kezdte a tesztidényt, mint most a McLaren, de a Renault-motorok így is kb. kétszer annyi kört tettek meg akkor a pályán, mint most a Honda erőforrásai. Az út elején hatványozottan nagy hátrány tehát az, hogy a Hondának nincsenek más partnercsapatai, mivel így nyilvánvalóan lassabban halad a fejlesztés. Más kérdés, hogy ha egyszer beindul a szekér, akkor utána ugyanez hatalmas előnnyé fordulhat át, hiszen a McLaren és a Honda közötti együttműködés szorosabb és bensőségesebb lehet a többi versenyistálló-motorpartner kapcsolatnál.

Végül tegyük egymás mellé a tavalyi és az idei jerezi teszt köridőit – ezek sem festenek túl pozitív képet a wokingi istálló pillanatnyi helyzetéről. Tudniillik, Button és Alonso legjobb körideje nemcsak a mostani mezőnyben számít halovány produkciónak, de bizony a tavalyi teszten is csupán a 10. és 16. helyet szerezték volna meg vele. Azóta a többi csapat másodperceket gyorsult (a Mercedes 2-3, de a Ferrari pl. 4-5 mp-et!), míg ők egyelőre még magukhoz képest is visszaléptek egy jó nagyot!

A tavalyi első tesztet ugyanis éppen az ő autójuk zárta az abszolút legjobb idővel, Kevin Magnussennel a volánjánál, de Button is ott volt akkor a 4. helyen, 1:24.165-ös idővel, míg most egy 1:27.660-ra futotta az erejéből. Ez három és fél másodperc visszaesés, pedig ugyanúgy a szezon első tesztjénél járunk, ugyanúgy egy frissen bemutatkozó V6-os erőforrással, csak épp most nem a Mercedestől, hanem a Hondától. Nos, hát ezért aggódhatnak csak igazán Alonsóék mostanság!

A 2014-es, illetve a 2015-ös jerezi teszt végeredménye:        
               
2014 2015
1. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1:23.276 1:20.841 Ferrari Kimi Raikkönen 1.
2. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:23.700 1:20.984 Ferrari Sebastian Vettel 2.
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:23.952 1:21.545 Sauber-Ferrari Felipe Nasr 3.
4. Jenson Button McLaren-Mercedes 1:24.165 1:21.982 Mercedes Nico Rosberg 4.
5. Kimi Raikkönen Ferrari 1:24.812 1:22.019 Sauber-Ferrari Marcus Ericsson 5.
6. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:25.344 1:22.172 Mercedes Lewis Hamilton 6.
7. Fernando Alonso Ferrari 1:25.495 1:22.276 Williams-Mercedes Felipe Massa 7.
8. Nico Rosberg Mercedes 1:25.588 1:22.319 Williams-Mercedes Valtteri Bottas 8.
9. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1:26.096 1:22.553 Toro Rosso-Renault Max Verstappen 9.
10. Sergio Perez Force India-Mercedes 1:28.376 1:22.713 Lotus-Mercedes Pastor Maldonado 10.
11. Daniel Juncadella Force India-Mercedes 1:29.457 1:23.187 Toro Rosso-Renault Carlos Sainz 11.
12. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1:29.915 1:23.338 Red Bull-Renault Daniel Ricciardo 12.
13. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1:30.161 1:23.802 Lotus-Mercedes Romain Grosjean 13.
14. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1:32.222 1:23.975 Red Bull-Renault Danyiil Kvjat 14.
15. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1:33.270 1:27.660 McLaren-Honda Jenson Button 15.
16. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1:37.975 1:35.553 McLaren-Honda Fernando Alonso 16.
17. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:38.320        
18. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1:43.193        
19. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:44.016        
20. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1:45.374        
21. Robin Frijns Caterham-Renault idő nélkül        
22. Max Chilton Marussia-Ferrari idő nélkül        

Persze az éremnek mindig két oldala van. Az, hogy tavaly Magnussen zárta az élen az első szezon előtti tesztet, az is éppen azt mutatja, hogy ezekből a korai részeredményekből azért nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni a versenyszezon későbbi alakulására vonatkozóan. Tavaly Jerezben Kimi Raikkönen (Ferrari), Jenson Button (McLaren), Kevin Magnussen (McLaren) és Felipe Massa (Williams) zárták az élen a tesztnapokat, négy olyan pilóta, akik később a szezon folyamán egyetlen versenyt sem nyertek. Ezzel szemben a később három nagydíjelsőséget is begyűjtő Daniel Ricciardo a szerény 20. helyen zárta akkor a tesztet, még Fernando Alonso mostani 1:35.553-as idejétől is 10 másodperccel elmaradva!

Ugyanígy kiemelhetnénk azt is, hogy a mostani jerezi teszthez hasonlóan a tavalyin sem zárt egyetlen napot sem az élen a Mercedes gyári kettőse, Lewis Hamilton és Nico Rosberg, utána a versenyszezon mégis kettőjük dominanciáját hozta. Ezek mind óva intenek minket attól, hogy sziklaszilárd következtetéseket vonjunk le a mostani teszt eredményeiből, de bizonyos tendenciák azért mégis kirajzolódnak. Tavaly a négyből három tesztnapot azért mégiscsak Mercedes erőforrással hajtott autók zártak az élen, míg idén négyből négyet Ferrari-motoros technikák. Ez már mindenképp egy olyan adatnak tekinthető, ami valamit mindenesetre jelez: a Ferrari új erőforrásában van potenciál. 

A McLaren-Honda pedig még nagyon-nagyon az út elején jár, és mint a statisztikákból látjuk, jelenleg az élmezőnnyel szemben még egynél is több év a lemaradásuk. Alonso és Button pedig hiába a mezőny legrutinosabb pilótapárosa, egy folyton a bokszban álló autót ők sem tudhatnak hatékonyan fejleszteni, ezt talán még tőlük se várja el senki. Ha mégis, hát akkor van csak igazán nagy baj a wokingiaknál!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: