DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Retro

Retro – Defektbotrány Silverstone-ban

2013-ban ezen a napon rendezték a Brit Nagydíjat, amelyen a Pirelli minden korábbinál jobban a kritikák kereszttüzébe került: a verseny során nem kevesebb, mint négy pilótának robbant fel a gumija.

Fontos bejelentéssel kezdődött a 2013-as Brit Nagydíj hétvégéje, hiszen Mark Webber ekkor hozta nyilvánosságra, hogy a szezon végén elhagyja a Formula-1-et, a s következő évtől immár a hosszútávú-világbajnokságon próbál szerencsét a Porsche színeiben, beleértve a legendás Le Mans-i 24 órást is. A hátralévő napok során azonban már nem az ausztrál került a figyelem középpontjába, hanem a hivatalos gumiszállítóként harmadik évét töltő Pirelli: az olasz gumigyárat addig is kritizálták gyorsan kopó abroncsai miatt, amelyet az F1 vezetőinek kérésére készítettek, ám Silverstone-ban már a gumik veszélyessége is szóba került.

A versenynek az abban az évben az időmérőkön már remek teljesítményt nyújtó Mercedesek vághattak neki az első sorból Lewis Hamilton, Nico Rosberg sorrendben. A viszonylag nagy melegben a hazai közönsége előtt szereplő, akkor még csak egyszeres világbajnok megőrizte a vezetést, ám mögé az összetettbeli éllovas, Sebastian Vettel zárkózott fel másodiknak. A negyedik kockából induló Webber az első kanyarban összeakadt Romain Grosjeannal – kettejüknek akkor már volt közös múltja –, így az ausztrál nagyon visszaesett.

A káosz a hetedik körben kezdődött, amikor az élen álló Hamilton bal hátsó kereke valósággal felrobbant és darabjaira hullott az egyenesben. Pár körrel később az amúgy szenzációs rajtjának köszönhetően már az ötödik helyen haladó Felipe Massa járt hasonlóan, a brazil azonban még meg is forgott a defektje után az Aréna-kanyarban. A harmadik áldozat pedig Jean-Eric Vergne volt: a francia Toro Rossóján a 15. körben, a csapatutasításra épp helyet cserélő Grosjean és Kimi Raikkönen autói előtt durrant el a kerék.

A törmelékekre hivatkozva ekkor már a safety cart is pályára küldték. A futam után kiderült, hogy a versenyirányítás ezen a ponton azt is fontolóra vette, hogy a balesetveszély miatt inkább félbeszakítják a körözést. Erre azonban végül nem került sor: helyette a csapatok arra kérték a versenyzőiket, hogy lehetőleg kerüljék el a rázóköveket, mert azok okozhatták a meghibásodásokat a gumikon. Több pilótának is jelezték, hogy problémák lehetnek az abroncsokkal, így a biztonsági autós fázis során többen is bent jártak a bokszban.

Vettel ezt követően egészen a 42. körig viszonylag simán vezetett, ekkor azonban lelassult alatta a Red Bull, s végül meg is állt váltóhiba miatt. A safety car ismét pályára hajtott, néhány versenyző pedig úgy döntött, ezt kihasználva ismét beáll a bokszba friss gumikat felrakatni a csapatával. Ők döntöttek jól: a biztonsági autó kiállása után Mark Webber, Fernando Alonso és az idő közben visszazárkózó Lewis Hamilton is őrült előzgetésbe kezdett, így a futam hajrája igazán látványos versenyzést hozott a pályán – sajnos azonban újabb defekttel: ezúttal Sergio Perez bal hátsója durrant el (a mexikóinak egyébként már az egyik edzésen is problémája támadt).

A futamot végül Rosberg nyerte az őt gyakorlatilag utolérő Webber előtt, míg a dobogó alsó fokára Alonso állhatott fel, aki így 21 pontra megközelítette Vettelt a vb-tabellán. A finálé vesztese Kimi Raikkönen volt, akit a Lotus szerelői nem hívtak ki kerékcserére az utolsó biztonsági autós fázis alatt, így hiába állt néhány körrel a vége előtt még a második helyen, a finnt végül még Hamilton is bedarálta, így csak ötödik lett. A pontszerzők sorát Massa, Adrian Sutil, Daniel Ricciardo, Paul di Resta és Nico Hülkenberg tették teljessé.

A futam után természetesen össztűz zúdult a Pirellire a sorozatos defektek miatt. Paul Hembery úgy nyilatkozott: őket is meglepték a meghibásodások, s alapos vizsgálatokat ígértek az ügyben. A pilóták ezt el is várták tőlük: az is szóba került, hogy amennyiben nem találnak megoldást a felmerülő problémákra, akár a 2005-ös indianapolisi viadalhoz hasonlóan bojkottálhatják a Német Nagydíjat. Végül erre nem került sor, mivel a gumicég új, strapabíróbb abroncsokat szállított a Nürburgringre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: