DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
Motor

Lorenzo kötelezővé tenné a motorcserét az esőben

A 2014-es gyorsasági motoros világbajnoki szezon során nem egyszer előfordult az, hogy a királykategória futama közben kezdett el esni az eső, így a pilóták saját belátásuk szerint dönthettek a motorcsere vagy a kint maradás mellett. Jorge Lorenzo, aki Aragónban jól, Valenciában viszont pórul járt ezzel, úgy véli, kötelezővé kellene tenni a bokszlátogatást ilyen esetekben.

Örök igazság, hogy a technikai sportokban mindig plusz izgalmi faktort jelent az időjárás. Idén ezt többször láthattuk a MotoGP versenyein is, hiszen hol a száradó pálya, hol az eleredő eső nehezítette meg a versenyzők dolgát és késztette őket a megszokottnál nagyobb kockázatvállalásra. Jorge Lorenzo, aki 2013-as asseni balesete óta, amelyben kulcscsontját törte, érezhetően gyengébb teljesítményt nyújt, Aragónban hasznot húzott a kialakuló helyzetből, hiszen a később egyaránt bukó Marc Marquezzel és Dani Pedrosával ellentétben a legjobbkor állt ki a bokszba motort és ezzel gumit cserélni, s így meg is nyerte a spanyolországi viadalt. A valenciai szezonzárón azonban pontosan ez az óvatosság lett a yamahás veszte, ugyanis a szemerkélni kezdő esőben azonnal váltott, ám a csapadék intenzitása nem erősödött, így azok jártak jól, akik maradtak a slick abroncsokon. Lorenzo ugyanakkor azon a véleményen van, hogy ez veszélyes is lehet, így ő azt javasolja, hogy a jelenlegi szabályokkal ellentétben nem opcióként, hanem kötelező érvényűként kellene előírni a motorcserét, ha belengetik az esőre figyelmeztető fehér zászlókat.

orig_71817a1e23386f5861a9848a838814ba
„Véleményem szerint a show és a szórakoztatás szempontjából a ’flag-to-flag’ (az angol így hívja a megszakítás nélküli futamot, vagyis a mostani szisztémát, amelyben a királykategória versenyeit nem állítják le, ha változnak az időjárási körülmények – a szerk.) rendszer nagyon jó” – nyilatkozta a motoros a crash.net weboldalnak. „A pilóták biztonságának szempontjából viszont úgy hiszem, nem ez a legjobb opció. Megértem, hogy a verseny megszakítása a televíziós jogok miatt nem lenne célszerű, de a slickeken való motorozás szerintem túl veszélyes. Már mondtam korábban is, hogy az egy lehetőség, hogy a pilótákat kötelezzük a bokszlátogatásra, ha belengetik a fehér zászlót. Nem azt kell mondani, hogy „esik, szóval bemehetsz a bokszba, ha akarsz”, hanem azt, hogy „be kell menned”. Úgy gondolom, ha a fehér zászló bemutatása után mindenkinek lenne két köre, hogy meglátogassa a bokszát, az egy jó opció lenne. De nem igazán tetszett az illetékeseknek az ötletem, szóval szerintem minden marad a régiben” – mondta a spanyol, míg korábban a Dorna részéről Javier Alonso is utalt rá, hogy  átgondolják a motorcserékre vonatkozó jelenlegi regulákat.



A crash.net szakoldal ugyanakkor figyelmeztet a Lorenzo által felvetett elképzelés nehézségeire is. Hiszen például a valenciai eset is bizonyította, hogy egy fehér zászlós jelzés ellenére is előfordulhat, hogy az eső nem erősödik fel annyira vagy csak olyan rövid ideig tart, hogy amiatt nem lesz érdemes gumit váltani. Erre kínálhat megoldást, ha az éllovasok köreinek bizonyos mértékű visszalassulása esetén húznának egy határvonalat (például a hétvége legjobb száraz köridőjének 110%-kor vagy vizes edzések esetén a korábbi pályarekordhoz mérten kiszámolva ezt a limitet), amelyet követően már valóban kötelező lenne bejönni a bokszba. Persze a legjobbak így is megpróbálhatják a kiszabott határ alatt tartani a köridőket, ám ha például minimalizálnák a bokszutcában eltöltendő időt, vélhetően ők sem félnének az esetleges időveszteségtől, hiszen a riválisaiknak is ugyanannyi ideig tartani megejteni a motorcserét. Másrészt pedig szintén megoldást jelenthet, ha a pletykák szerint a 2016-ban visszatérő Michelin valóban készít intermediate abroncsokat is, így a pilóták számára lenne a „rendes” esőgumik mellett is egy alternatíva.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: