DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
F1

A Pirelli hazai versenye következik

Monza, a Pirelli hazai versenye, a pálya csak fél órára fekszik a vállalat milánói központjától, ahol az idei Formula-1-es abroncsokat megtervezték.

A pálya komoly oldalirányú terhelést jelent az abroncsokra, köszönhetően az olyan híres kanyaroknak, mint a Parabolica, valamint nagy hosszanti megterhelés is éri az abroncsokat a kigyorsításkor és a fékezéskor, mivel a hosszú egyeneseket lassú sikánok követik. Ezért a Pirelli a két legkeményebb keveréket, a P Zero Narancs (kemény) és a P Zero Fehér (közepes) szállítja a hétvégére. Mivel nagy erők hatnak az abroncsokra, a jelenlegi gumistruktúrát komoly megterhelés éri a magas keverékvetők miatt, amelyek jól ismerten az olasz pálya részei. A pilótáknak a kerékvetők használatával kell megtalálniuk a leggyorsabb versenyvonalat és a gumik, a felfüggesztés részeként, kulcsfontosságú szerpet játszanak abban, hogy elnyeljék a kerékvetők hatásait. Az idei évben az aerodinamikai leszorítóerő csökkent, ezért ugyana kanyarsebesség alacsonyabb, de az autók magas végsebességet érnek el, megközelítik a 360 kilométer/órát.

"A hazi verseny mindig mérhetetlen örömet és büszkeséget jelent számunkra, különösen azért, mert néhány dolgozónk, akik normál esetben nem tudnak ellátogadni a versenyekre, az egyetlen lehetőségük nyílik itt, hogy verseny során lássák abroncsainkat" - közölte a Pirelli Motorsport igazgatója, Paul Hembery. "Hazai versenyünk az év egyik legmegterhelőbb versenye a gumik számára a pálya gyors vonalvezetése miatt: ezért Monza a Sebesség Szentélyeként vált ismertté. A gyorsabb pálya a gumikra is nagyobb nyomást helyez, mert az abroncsok túlemegedhetnek az erőhatások miatt. Az autók nagyon alacsony leszorítóerejű csomaggal mennek Monzában, így próbálják maximalizálni az egyenesben végsebességüket. Ez komoly hatást gyakorol az abroncsokra, a kisebb leszorítóerő miatt az autók jobban csúszkálnak és nagyobb a kockázata annak, hogy féktávon az abroncsok blokkolnak, amely kulcsfontosságú elem Monzában. Ezek a blokkolások előbb-utóbb az abroncsok kockásodásához vezetnek, habár a gumistruktúra és keverékek összetétele miatt az idei évben ezek a kockásra fékezések sokkal ritkábban fordulnak elő."




"Monzában egyetlen szabály van: a lehető legnagyobb végsebességet kell elérni, amely sokkal inkább a 400, mint a 300 kilométer/órához közelít" - tette hozzá Jean Alesi, a vállalat tanácsadója. "Azért, hogy a maximális sebességet el lehessen érni a hosszú egyenesekben, nagyon alacsony leszorítóerő szükséges. Így a pilóta számára a fő feladat, hogy a hátsó abroncsokra ügyeljen. Ennek érdekében olyan beállítást kelll találni, amely a sikánok kijáratánál jó kigyorsítást eredményez. Máskülönben a hátsó abroncsok sokat kopnak és a féktávok is megnőnek, amely a köridőt tekintve katasztrofális. Ez nem minden. Nagy sebességnél a "felvonó" jelenség tapasztalható: úgy érzed, hogy az autó hamarosan felemelkedik a pályáról. Ezt csak Monzában lehet tapasztalni; néha még az egyenesekben is nehéz az autót egyenesben tartani. Mindig szerettem Monzát és többször közel kerültem a győzelemhez itt. Hihetetlen érzés hallani a rajongók buzdítását. És bár akkor 12 hengeres motorok voltak; az idei évben a csendesebb, hathengeres turbókkal a pilóták még jobban hallják majd a rajongók szurkolását..."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: