DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Spa Exkluzív: Vihar a Mercedesnél

A futball világában régóta ismert, hogy a 12. játékos a közönség és a Belga Nagydíj versenynapján újra bizonyságot nyert, hogy a jelenség a Forma-1-ben is létezik. Csakhogy itt nem a drukkerek jelentik a plusz ""embert", hanem a sajtó: jelen esetben a britek, akik már korábban is hajlamosak voltak túlságosan elvakultnak lenni a kedvenceikkel kapcsolatban és most újra azok. Pedig a Mercedes vezetőinek van épp elég gondja a mesterséges zavarkeltés nélkül is.

Mástól sem volt hangos a futamot követő néhány órában Spa-Francorchamps paddockja, mint attól, hogy Lewis Hamilton szerint Nico Rosberg a Mercedes zártkörű csapatmegbeszélésén elismerte: a viadal 2. körében szándékosan ütközött neki csapattársának, aki - míg a német elbattyogott a célig a 2. helyen, zsebre vágva 18 értékes pontot - az eset utóhatása miatt visszacsúszott, később pedig fel is adta a versenyt. Az ominózus idézet a világhálónak köszönhetően röpke fél óra alatt körbejárta az egész világot, így boldog, boldogtalan értesülhetett róla, arról viszont csak kevesen tudnak, hogy Hamilton egy olyan sajtóbeszélgetésen mondta ezt, amelyen kizárólag néhány kiválasztott brit újságíró vehetett részt. A patriotizmustól hagyományosan túlfűtött, a kedvencei érdekében nem ritkán hangulatkeltésre is hajlamos tollforgatóknak több sem kellett, azonnal igyekeztek ezt Rosberg ellen fordítani, idén ráadásul már nem először történik ilyesmi.



 

Az már jóval kevesebb publicitást kapott, hogy a Mercedes megerősítette: Hamilton valóban tett ilyen kijelentést, s tisztázták a csillagosok azt is, hogy a 2008-as vb-első mondanivalója tulajdonképpen azon alapult, hogy félreértelmezte a csapattárs-rivális szavait.  Ennek fényében máris más képet fest a történet, s bár vannak, akik szerint az egész a Mercedes csúfos magyarázkodása, érdemes két fontos tényt mérlegelni: többek között azt, hogy Hamilton kellően rutinos és dörzsölt ahhoz, hogy megpróbálja a saját javára fordítani egy ilyen "szivárogtatás" pszichikai hatásait, illetve azt, hogy Rosberg - ha valóban szándékosan tette - miért ismerné el a szándékosságot főnökeinek és az ügy kárvallottjának?



 



 

A szigetországi tollforgatók még késő este is azon spekulálnak, hogy az FIA elmarasztalja-e Rosberget a történtekért, s ez jól megmutatja a célt is. Bár a sportfelügyelők versenybalesetnek minősítették az esetet, a szövetség később előkerült bizonyítékok miatt több ízben is nyitott már fel újra lezártnak tekintett aktát, így minden bizonnyal abban reménykednek, hogy amennyiben eléggé intenzíven feszegetik a témát, sor kerülhet az újbóli vizsgálatra. Ilyesmire egyébként aligha lehet számítani, ám így legalább megteszik, amit megkövetelt a haza"



 

A Mercedesnél egyébként a Hamilton-kommentár nélkül is van elég probléma: az évad rajta előtt már többször közel álltak ahhoz, hogy összedőljön a kártyavár és a házon belüli szabad versenyből komoly belháború alakuljon ki, ám a vezetők, Toto Wolff, Paddy Lowe és Niki Lauda eddig mindig sikeresen kezelték a helyzetet és mesterséges úton fenntartották a békeállapotot. Az eddig követett filozófiának biztosan vége, mivel a versenyzők áthágták az egyetlen szabály, mégpedig azt, hogy nem veszíthetnek pontokat, futamgyőzelmeket olyan incidensek miatt, amelyek az egymással folytatott csatározásból fakadnak. Wolff gondterhelt ábrázattal ismerte el röviddel a futam után, hogy eljött az ideje a változásnak. "Mindannyian rajongók vagyunk és mi is imádjuk, amikor versenyeznek egymással, éppen ezért eddig engedtük is, hogy ez tegyék. Ma viszont ennek a filozófiának a végére értünk, mert a Mercedes értékes pontokat veszített és nem akarjuk Abu Dhabiban elveszítsük valamelyik vb-címet azért, mert túlságosan rajongtunk a versenyzésért. Mindenki hülyének nézne bennünket a szezon végén, ha ez bekövetkezne" - fogalmazott a szakvezető.



 



 

Tény, hogy ennyire súlyossá még sohasem fajult a viszály, így nem meglepő módon a sportigazgatón a helyzet kezelésével kapcsolatos tanácstalanság jeleit lehetett felfedezni. Arra a kérdésre, hogyan, milyen módszerekkel kívánják elejét venni a túlzott háborúskodásnak, pusztán felelt, hogy "több eszköz" áll a rendelkezésükre, megjegyezte ugyanakkor azt is, hogy rendkívül "kiábrándítónak" tartaná, ha odáig fajulna a helyzet, hogy végérvényesen be korlátozni kellene a versenyzést a két csapattárs között. Konkrét módszerekről és tervekről Niki Lauda sem beszélt, ám a sportigazgatónál egy fokkal optimistábbnak tűnt: "Tisztába fogjuk tenni ezt az ügyet. Az emberek hibáznak, ez része mindannyiunk életének, de alaposan át kell beszéljük a történteket, hogy megtaláljuk a módját annak, hogy ilyen eset, ennyire ostoba formában többé ne fordulhasson elő" - mondta az osztrák legenda.



 

Lauda egyébként kapásból, már futam leintése után néhány perccel Rosberget titulálta az ütközéses incidens felelősének: a korábbi háromszoros vb-első szerint nem lett volna szabad ilyen helyzetet előidézni már a verseny 2. körében, pláne úgy, hogy a Mercedes ezzel elbukott egy biztosnak tűnő kettős győzelmet és tálcán adta át a diadalt, amelyet épp az a Daniel Ricciardo szerzett meg, akit az egyetlen épkézláb ellenfélnek tekinthet a csillagos duó.  A német pilóta nem szivárogtatott, s mint több ízben is megjegyezte: nem érzi magát felelősnek az incidensért.



 



 

"Nem éreztem túlságosan kockázatosnak a kísérletet. Volt egy lehetőségem, DRS nélkül is sokkal gyorsabb voltam és megpróbáltam. Nem belülről, mert ott nem volt lehetőség, hanem kívül próbálkoztam. Miért kellett volna várnom? Miért ne próbáltam volna meg?" - fogalmazott a belgiumi 2. helyezését, valamint Hamilton kiesését követően a bajnoki ponttáblázaton csapattársát 29 ponttal megelőzve vezető német.



 

Annyi biztos, hogy az Olasz Nagydíjig hátralevő két hét nem lesz unalmas sem a Mercedes-pilótáknak, sem főnökeiknek és gyaníthatóan a rajongóknak sem.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: