DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
F1

Red Bull kontra Gill Sensors

Kezdjük az elején a történetet. A laikusok kedvéért: az idei Formula-1-es szezonban az egy autóra mért pillanatnyi üzemanyagáramlás nem haladhatja meg a 100 kg / órás mértéket. Hogy hogyan is működik ez pontosan, azt a szezon előtt bemutattuk, külön ezzel a részével nem foglalkoznánk most.

A Red Bull Racing az idénnyitó ausztrál derbin a 2. helyen ért célba, de a kockás zászló után 5 órával már el is vették a csapattól a helyezését. Az ok nem volt más, mint hogy a pillanatnyi üzemanyagáramlás meghaladta a megengedett 100 kg / órás értéket. Jelenleg egy cég szállít minden érzékelőt az F-1-be, mégpedig a Gill Sensors. Az első és második szabadedzés során sem voltak megfelelőek az értékek. Ezek után a Red Bull váltott egy tartalék mérőre, amivel a harmadik szabadedzésen és a kvalifikáción is mentek, de ez sem a kívánt eredményekett mutatta, ezért visszatették az eredetit. Ezen a ponton az FIA technikai delegációjának képviselője utasította a Red Bull-t, hogy alkalmazzák az offset lehetőségét (később megmagyarázzuk), ha azt szeretnék hogy legális legyen az autó. A Red Bull-t ez nem igazán hozta lázba, és azt válaszolták, hogy nem érzik megbízhatónak a rendszert. Ehelyett egy másik, belső modelles ézékelőt tettek be, mellőzve a Gill Sensors eszközeit.



 



 

A verseny elején az FIA embere észrevette, hogy a Red Bull érzékelője szerint folyamatosan 100 kg / óra felett van az üzemanyag áramlása, ezért azt tanácsolta a csapatnak, hogy csökkntsék az áramlást, mert ez így nem megengedett. A Red Bull nem tett semmit, továbbra is használták a saját belső mérésüket, és végül a 2. helyen végeztek. Tudomásunk szerint, ha az első 5 körben megoldódott volna a helyzet, és visszatérnek a homológ mérőrendszerhez, akkor nem lett volna büntetés.



 

Még egy kicsit visszalépve az időben, a szezon előtti utolsó teszten a tüzelőanyag-áramlás mérésével fellépett aggályok miatt az FIA kiadott egy hivatalos irányelvet. Ez kimondja, hogy a homológ áramlásmérő lesz az elsődleges rendszer, amit használni kell, és ha bármikor hiba merülne fel, vagy kérdések merülnének fel a megbízhatósággal kapcsolatban, akkor azt jelzik a csapatnak, és át kell térni a tartalék rendszerre. A Red Bull a mai napig egyszer sem használta a tartalék rendszert.



 

A tartalék rendszer lényege nagyjából az, hogy az eredeti felálláshoz hozzájön még egy korrekciós tényező. Úgy képzeljük el, mint mikor egy oszcillátort és egy oszcilloszkópot összekötünk, és az offset potméterrel a függőleges tengely mentén eltoljuk a jelet. Valami ilyesmi ez a korrekció az FFM-nél (Fuel Flom Meter) is, csak a limitet tolja el mondjuk 96 kg / órára. Ez az FIA megfelelő emberei előtt történik. Ezt kellett volna alkalmazni a Red Bull-nak is. Az FIA azonban azt nyilatkozta, hogy függetlenül attól, hogy jól működött-e a szenzor vagy nem, nem lehet egy csapatnak sem engedély nélkül, kénye-kedve szerint áttérni egy más mérőrendszerre, mint ahogyan azt a Red Bull is tette.



 



 

A Red Bull mint tudjuk, fellebbezett a döntés ellen. Azzal érveltek, hogy a Gill Sensors által gyárott érzékelők már a tesztek kezdete óta nem voltak megbízhatóak, és gondok akadtak velük. Ráadásul nem tartják jó ötletnek azt sem, hogy egy versenyautót üzemanyag-áramlás mérővel szereljenek fel. Tény, hogy több csapat is jelezte, hogy nem működik megfelelően a rendszer. Volt aki áttérhetett a belső mérésre, és volt aki korlátozta az áramlást, de a Red Bull-on kívül egy csapat sem lépte át még a megengedett maximális értéket.



 

Az biztos, hogy a Formula-1-ben használt érzékelők között van némi eltérés, de mind benne van egy bizonyos tűrési tartományban, viszont ezt még nem hozták nyilvánosságra. Minden egyes szenzor külön van kalibrálva, amit a Calibra Tchnologies végez. A Gill Sensors először 2011/2012 telén szerelt áramlásmérőket LMP1 (Le Mans Prototype) autókra.



 

Azóta sok átalakuláson ment már keresztül a technológia. 2013-ban elég sok mérnök hagyta el a céget, viszont az új technikai csapat felülvizsgálta és újratervezte a rendszert a 2014-es szezonra. A új fejlesztés 2014 januárjának közepén lett homológ. Ez az utolsó homológ rendszer képes 8000 ml / perces mérési sebességre, ami megfelel az FIA pontossági követelményeinek. Egy ún. szilárdtestes ultrahangos technológiát használnak, ami képes mérni az áramlás irányát, egyenletességét, az üzemanyag-felhasználást és a hőmérsékletet is. Egyszóval mindent.



 

A Le Mans Prototípusok (csak az LMP1-es osztály) 2 érzékelővel van felszerelve, illetve diesel autók esetén 3-al. A váz hátsó részénél van egy ún. Staubil mechanizmus, amivel lehetőség van változtatni kicsit a beállításokon, mikor az autó megáll a boxban. A Gill Sensors által gyártott érzékelők ára összesen kb. 16.000 font. Ebből 8.000 maga a vételár, a többi az egyéb szolgáltatások illetve a kalibráció ára. Abban mindenki biztos lehet, hogy az F-1 V6-os korszakában, illetve a WEC szériában is maradni fognak az érzékelők a jövőben is. Egyébként bárki beszállhat az érkelős bizniszbe, a piac nyitva van. Csupán meg kell felelni az FIA előírásainak.



 

Visszatérve mostani témánkhoz, a Gill Sensors persze megvédte a saját termékét. Állításuk szerint az FIA pozitív visszajelzést adott a szenzorokról az ausztrál verseny után, és sok csapattal kapcsolatban állnak a visszajelzések miatt. Valószínűleg a Red Bull nincs közöttük. Az FIA hajtáslánért felelős vezetője, Fabrice Lom elmondta, hogy nincs kifogásuk az áramlásmérős rendszerrel, és biztos hogy maradni fog. Viszont az sincs kizárva, hogy új technológiájú módszert vezessenek be, csak a homologizáció egy nagyon hosszú folyamat.



 

Horner szerint nagyon kiábrándító, hogy idáig fajult a történet. Biztos benne, hogy a csapat nem hibázott, és mindig megfelelnek a szabályoknak.



 

Egyben biztos lehet mindenki. Még egyáltalán nincs vége a szenzoros zűrzavarnak és vitának. Hogy végül mi sül ki belőle, azt egyelőre nem lehet megjósolni, de az bizonyos, hogy nem ártana egy új, és sokkal pontosabb technikai megvalósítása az áramlás mérésének. Viszont erre még várni kell.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: