DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 15. szerda
F1

Technikai analízis - 2013 vs 2014

Az új 2014-es F1-es versenyautók orrkialakítása esztétikai szempontból igencsak megosztja a sport rajongóit, a formula1.com most kísérletet tesz arra, hogy röviden elmagyarázza azokat a 2014-es aerodinamikai szabályváltozásokat, amiknek a Formula-1-es csapatok mérnökeinek meg kellett felelniük az idei versenyautók megalkotása során.


Amikor egy az egyben összehasonlítjuk az eltéréseket a 2013-as (jobbra) és a 2014-es (balra) versenyautók előnézeti ábráján egyből nyilvánvalóvá válik, hogy mi is a fő különbség az idei aerodinamikai szabályokban. Az egyik legfontosabb az, hogy az autók orrának a magasságát 625 milliméterről 525 milliméterre csökkentették, ez nyilvánvalóan nagy különbség, ami az autók futómű geometriájára is komoly hatással volt.

A másik észrevehető változás, amint az a képen is látható a hátsó fékszárny magasságának a korábbi 220 milliméterről 200 milliméterre való csökkentése. Ezzel párhuzamosan az első szárnyak szélességét is csökkentették a korábbi 1800 milliméterről 1650 milliméterre, ez a 150 milliméteres csökkentés nem tűnik soknak, a valóságban azonban ez azt jelenti, hogy így az első szárnyak véglemezei az első kerekek külső éle előtt végződnek, ami jelentős hatással lesz az autók aerodinamikájára. Az autók külalakjában azonban a legnagyobb változást az az új szabály jelentette, amely az autók orrkúpjának maximális magasságát a korábbi 550 milliméterről 185 milliméterre csökkentette.

Az új aerodinamikai szabályok mellett a 2.4 literes V8-as szívómotorokat leváltó 1.6 literes V6-os turbómotorok megjelenése is jelentős hatással volt a versenyautók külalakjára, hiszen a turbómotorok és a fejlett energia visszanyerő rendszerek magasabb hűtésigénye miatt nagyobb oldaldobozokra és hűtőnyílásokra van szüksége a 2014-es F1-es versenyautóknak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: