DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 17. péntek
F1

Akik hiányozni fognak

2013-ban öt újonc lesz a mezőnyben és a legjobb újonc címért harcolnak majd. Korábban már áttekintettük az új pilótákat, de ideje azt is megnézni, kik azok, akik már nem állnak fel a rajtrácsra 2013-ban.

Számos óriási tehetségnek int búcsút a sport az idei évben, mivel a pilóták vagy nem változtattak hozzáállásunk, vagy az újonc tehetségek a nagyobb pénzügyi támogatásnak köszönhetően kiszorították őket. Csalódás néhány fantasztikus pilótától búcsút venni, de új arcokra és pénzre is szükség van.

Néhányan elképzelhető, hogy csak visszatérésük előtti szabadságukat töltik, ám nem lehet pontosan tudni, kinek sikerül a visszatérés. A sport folyamatosan változik, néha ehhez a pilóták cserélődésére is szükség van, néhány esetben viszont pont a változtatásnak köszönhetően sikerül a rajtrácson maradniuk.




De kiktől is búcsúzunk? Kezdjük a sort Kamui Kobayashival. A sport egyik feltörekvő tehetsége a japán pilóta, aki Esteban Gutierrez erős szponzorainak köszönhetően szorult a pálya mellé. Kobayashi 2009 végén tűnt fel a Formula-1-ben, a sérült Timo Glockot helyettesítette a Toyotánál a szezon utolsó két versenyén. Agresszív vezetési stílusával azonnal megosztotta a közvéleményt, első versenyén Brazíliában honfitársával, Kazuki Nakajimával ütközött. Majd a következő futamon, Abu Dhabiban pontot szerzett, ez elegendő volt ahhoz, hogy felkeltse Peter Sauber figyelmét, aki 2010-re leszerződtette. Kiszámíthatatlansága több vitát keltett, gyorsasága gyakran a versenyhétvégét kiegyensúlyozatlanná tette. Erős sebességet mutatott időnként és a 2010-es szezonban 32 pontot szerzett. Miután első teljes Formula-1-es szezonját az első 12-ben zárta 2011-ben ismételt. A hőn áhított dobogós helyezés még elmaradt, de sikerült 30 pontot szereznie, legjobb eredménye a Monacói Nagydíj ötödik helyezése volt. 2012-ben sokan arra számítottak, Kamui átlépi árnyékát és meg is tette. Sokkal érettebb lett. Még mindig hibázott, de végül dobogóra állhatott, hazai versenyén, a Japán Nagydíjon a harmadik helyen végzett. Ez az eredmény a rajongók és a boxutcában dolgozók körében is nagy népszerűségnek örvendett.


A japán pilóta helyét Hülkenberg foglalhatta el és Kobayashi a svájci csapatnál még üresen lévő ülésért harcba szállt. Annak ellenére, hogy rajongói adományaiból több mint egy millió dollárt gyűjtött ez is kevés volt ahhoz, hogy Gutierrezzel szemben győztessen kerülhessen ki. A legfrissebb hírek szerint Kobayashi a Ferrari sportautóját teszteli majd.

Kobayashi távozásával ismét japán pilóta nélkül kezdődik az idei szezon. A japán rajongók minden pilótát támogatnak, de mivel nincs honfitársuk a mezőnyben nincs igazából kiért szurkolniuk és ez a szponzorok számára sem vonzó. A finn rajongók megkönnyebbültek, hogy Räikkönen 2013-ban a rajtrácson lesz, de Heikki Kovalainentől búcsúzniuk kellett.

Ami lenyűgöző Kovalainennel kapcsolatban az, hogy nem vált fizetős pilótává, ragaszkodott valódi énjéhez, azt szerette volna, ha munkája beszél magáért, nem pedig a pénztárcája. A finn pilótának nehéz bemutatkozó éve volt a Renault-nál, de a Japán Nagydíjon sikerült dobogós helyezést szereznie. Ezt követően a McLarenhez szerződött és Lewis Hamilton mellett halvány teljesítményt nyújtott, majd 2010-ben utat nyitott Jenson Buttonnak. A finn pilóta következő munkaadója a Caterham volt.


Mivel nem tudott folyamatosan a pozíciókért harcolni vezetési stílusának finomításával foglalkozott és arra törekedett, a lehető legjobbat hozza ki az autóból. Ezt erősíti a tavaly év végén tett nyilatkozata is: "Most már teljesen magabiztos vagyok, erősebb és sokkal szívósabb pilóta vagyok - és jobban tudom kezelni a helyzetet". A Caterhamnek azonban pénzre volt szüksége és Heikki mivel nem akart szponzori pénzeket mozgósítani távoznia kellett.

Csapattársa, Vitalij Petrov a komoly orosz befektetők ellenére szintén állás nélkül maradt. Többen arra számítottak, hogy Petrov a Marussiához szerződik, ahhoz a csapathoz, melyet az orosz Marussia Motors birtokol. Végül azonban a szerződés nem került aláírásra.


Petrov a szezon előtti felkészülés során került a Caterhamhez 2012-ben. Korábban a Renault pilótája volt és 2011-ben az Ausztrál Nagydíjon dobogós helyezést ért el. Az év végén távoznia kellett Enstone-ból és Jarno Trulli helyét foglalhatta el, aki átadta ülését orosz riválisának, mivel az nagyobb pénzügyi támogatással érkezett.


Pedro de la Rosa elég szerencsés volt, a Formula-1 közelében sikerült maradnia a Ferrari fejlesztési pilótájaként. De la Rosa nagy nyereség a csapatnák, mivel a McLarennel széleskörű munkát végzett, teszttapasztalata és az, hogy különböző autókat vezetett sokat jelent. Azonban korábbi HRT-s csapattársa, Narain Karthikeyan valószínűleg örökre elhagyja a sportot amennyiben a Force India a szponzori pénzek miatt nem őt választja.

Ki tudná elfelejteni Michael Schumacher? A német pilóta másodszor döntött visszavonulása mellett és csalódás, hogy pályafutása befejeződött. Azonban ezt a fejezetet is egyszer le kell zárni, máskülönben soha nem lenne esélye az olyan újoncoknak a Formula-1-ben, mint Chilton vagy Razia.


A rajongókat örömmel töltötte el Schumacher visszatérése a Mercedesnél, tapasztalata és hírneve nagy előny volt és mindig a Formula-1 legendája marad. De itt volt az idő a visszavonulásra, második pályafutása a sportban nem sikerült jól és az új pilótákra is szükség volt.

Többször megtörténik, hogy a tehetséges pilótákat lecserélik,. Néhányan próbálnak még visszatérni a sportba ezt követően, néhányak viszont más munkát keresnek.

De ha valakinek távoznia kell a Formula-1-ből még nem dől össze a világ, ahogyan ezt Timo Glock és Bruno Senna legutóbb megmutatta. A német pilóta a Marussiától pénzügyi problémák miatt távozott, helyét Luiz Razia foglalja el. Azonban ahelyett, hogy eltávolodott volna az autóversenyzéstől egy tesztlehetőséget kapott a DTM-ben szereplő BMW-től és azonnal aláírta versenypilótai szerződését.


Bruno Senna a sportautó világbajnokságba az Aston Martinhoz szerződött. A brazil pilóta 2012-ben kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, míg csapattársának ez nem sikerült. Mivel Maldonadónak 25 pontot sikerült szereznie a Spanyol Nagydíj megnyerésével, Senna a ponttáblázaton venezuelai csapattársa mögé szorult.

Több pilóta távozik a Formula-1-ből, míg néhány újonc tehetség kerül az autósportba és ahogyan az új tehetségek bekerülnek, úgy néhány szupergyors pilótának búcsút kell inteni. A barátságos, ismerős arcok helyett újak tűnnek fel a paddockban, de kétségtelen a sporttól távol a pilóták nem találják meg azt az izgalmat, amit a versenypálya nyújt nekik.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: