DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

„Tűrhetetlen volt” a rengeteg rádiózás

Az F1 versenyigazgatója, Charlie Whiting kifejtette az okokat a csapatrádió korlátozása és az időmérő edzés rendszerének megváltoztatása körül. Szerinte nincs mitől tartanunk, a küzdelem ezektől csak izgalmasabb lesz.

A versenyzők többsége szkeptikusan fogadta azt a szabálymódosítást, miszerint a csapatok immár nem közölhetnek velük az autó működtetésével kapcsolatos információkat, miközben a pályán köröznek. Fernando Alonso például úgy véli, ezzel nem hogy fordulatosabbá, inkább csak sokkal gépiesebbé teszik a versenyzést:

„A csapat két órával a verseny előtt megadja nekünk az utasításokat, és azokat fogjuk követni. Pontosan tudni fogjuk, mikor álljunk ki a bokszba, hogyan kezeljük a gumikat és a fékeket. Többé már nem beszélhetünk ezekről a futam közben, ezért úgy fogjuk követni az előre megkapott instrukciókat, mint egy robot” - mondta el véleményét a McLaren spanyolja.

Dppi_00115018_871



Charlie Whiting viszont a 2014-es technikai szabályok érkezése óta rosszallóan fülelte, ahogy a mérnökök minden paramétert a versenyzők szájába rágnak a futamok alatt, ezért érezte úgy az FIA többi döntéshozójával együtt, hogy mindenképpen lépni kell valamit. Attól pedig elmondása szerint nem kell félnünk, hogy a csapatok beavatkozása nélkül a stratégiák kevésbé lesznek változatosak.

„A csapatok továbbra is közölhetik a versenyzőkkel, hogy mikor álljanak ki, amennyiben tényleg abban a körben fognak behajtani a bokszba. Ott pedig olyan gumit raknak fel az autóra, amilyet akarnak. A csapat látja majd át igazán, hogy melyik választás felel meg legjobban a stratégia számára, így azt teszik fel, amit helyesnek éreznek” - magyarázta az FIA weboldalán közzétett videóban.

„Szerintem itt a lényeg az, hogy a versenyzőknek kellene csinálniuk a dolgokat. Nekik kell vezetni az autót és elvégezni azokat a feladatokat, amelyek egy vezetőtől elvárhatók. Ám az elmúlt néhány évben már rengeteg információ érkezett feléjük a mérnököktől az autó összes rendszerének kezelésével kapcsolatban. Mi pedig őszintén azt éreztük, hogy mindez már tűrhetetlen mértékeket öltött.”

Egy másik sokat vitatott döntés az időmérő kieséses rendszerének megváltoztatása volt, ami szintén most Melbourne-ben debütál. Whiting szerint azonban a kritikusok is fel fogják ismerni, hogy sokkal több izgalmat generál, ha nem csoportosan, hanem egyenként búcsúznak a pilóták a rajthelyezésekért folyó küzdelemből.

„Ennek a lépésnek a fő oka az volt, hogy végig izgalmas maradjon az időmérő” - mondta. „Mivel 90 másodpercenként kiesik valaki, ezért folyamatosan lesz miről beszélni. Mindig lesz valami esemény és a nézők várhatják, hogy mi fog történni a következő pillanatban. Emellett a csapatok és a pilóták számára is nehezebb lesz tökéletes teljesítményt nyújtani, ami egy-két meglepő eredménnyel is szolgálhat.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: