DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 16. kedd
F1

Mit lehet kiolvasni a Lotus E23 külsejéből?

Nem minden a külső, de bizonyos esetekben azért mégiscsak árulkodó lehet. Egy új F1-es modellt például a design és a külső összhatás számbavétele után nem árt kicsit műszakibb szemmel is megvizsgálni.

Ezt tette meg Craig Scarborough, az Autosport magazin szakírója, az alábbiakban ő kalauzol el minket a Lotus E23 műszaki rejtelmeinek világában. Íme, minden, amit külső szemlélőként, a ma közzétett képek alapján meg lehet állapítani az új F1-es Lotusról.

Amit az összes 2015-ös modellen elsőként néz meg az ember, az az első orrkúp kialakítása, hiszen ezen a téren történt szabályváltozás az előző évhez képest. A Lotus ezzel az elemével nem okozott különösebben nagy meglepetést, hiszen az E23-as orrkúpja sok tekintetben hajaz arra a kialakításra, amit tavaly év végén már több alkalommal teszteltek. 

A két kötelező keresztirányú részt a lehető legszűkebb és legmagasabb módon helyezték el, a maximális légáramlást próbálva biztosítani az orrkúp körül, illetve alatt. Az ujj-szerű orrkialakítás helyett inkább a lépcsőfok-szerű toldást helyeztek be az orrkúp alá, ami erősen hajaz saját 2009-2010-es megoldásukra. Ennek a szekciónak elvileg az első szárnnyal együttműködve kellene minél több leszorítóerőt generálnia.

Noha az autók első részének kialakítására vonatkozó új regulák arra igyekeztek rávenni a tervezőket, hogy egy ereszkedő elülső részt alkalmazzanak a vázon, a Lotus szemlátomást más megoldással élt, hiszen a pilótafülke előtti részen egy jókora „fennsík” található.

Az autó magasságérzetét fokozza a vázhoz alacsonyan rögzített felfüggesztés, hiszen sem a lengőkar, sem a nyomórúd nem olyan magasan illeszkedik a vázhoz, mint például a Williams új modellje esetében. Ez arra utaló jel lehet, hogy a Lotus szeretne több mechanikus tapadást adni az autó elejének.

Az orrkúp mellett a legszembetűnőbb jelenség, amely az E23-asra pillantva megragadja az ember tekintetét, az az, hogy a szokványos légbeömlő nyílást két további nyílás szegélyezi. A motorborítás kupolás formája arra enged következtetni, hogy alatta csövek futnak, amelyek azt a célt szolgálják, hogy táplálják a motor mellett elhelyezett olajhűtőt. Tavaly a Toro Rosso élt hasonló megoldással, idén pedig a Marussia is hasonló kialakítást tervez.

A hűtő ilyetén módon való elhelyezése kisebb oldalszekrényeket tesz lehetővé, de a Lotus karosszériája így is robosztus hatást kelt, mivel két hatalmas kitoldása is van oldalt, a McLaren 2014-es modelljén látottakhoz hasonlóan. Ez mind a levegő szabad áramlását segíti elő a diffúzor irányába, a nagyobb leszorítóerő érdekében. 

A legnagyobb változások persze mindig belülről fakadnak, és ez nincs máshogy a Lotus E23 esetében sem, amelynek szívét a Renault helyett immár egy Mercedes erőforrás jelenti majd.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: