DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Egyéb

BMW 3.0 CSL Hommage: Egy klasszikus újraértelmezése

„Hommage névre keresztelt modelljeink nem csupán azt bizonyítják, hogy mekkora büszkeséggel töltenek el minket az örökségeink, de egyúttal azt is, hogy minden jövő a múltból táplálkozik” - mondta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője.

„A 3.0 CSL Hommage a BMW mérnökeinek azon könnyűszerkezetes járműstruktúra és élvonalbeli sportautós menettulajdonságok terén elért rendkívüli teljesítményét idézi fel, amely 40 évvel ezelőtt életre keltette a motorsport-történelem egyik időtlen klasszikusát. A XXI. századi formabontó tanulmány innovatív anyagok és korszerű technológia széleskörű felhasználásával eleveníti fel a BMW 3.0 CSL hamisítatlan motorsport-karakterét, vadonatúj, izgalmas köntösbe csomagolva” - összegezte a vezető tervező a sportautó-koncepció kialakítását.

A könnyűszerkezetes járműépítés múltja és jelene

A „CSL” típusmegjelölés a kupé, a sport és a könnyűszerkezetes szavak kezdőbetűiből tevődik össze (CSL – Coupé, Sport, Leichtbau). Alumínium motorháztetejével, csomagtérfedelével és légterelőivel, plexiüveg ablakaival, valamint a leglényegesebb alkatrészek kivételével a végletekig lecsupaszított felszereltségével a BMW 3.0 CSL mintegy 200 kilogrammal nyomott kevesebbet a mérlegen, mint BMW 3.0 CS típusjelölésű testvérmodellje. A BMW 3.0 CSL feledhetetlen versenysport-karrierre született. Az 1970-es években elterjedt alumíniumot azóta a szénszálból készült karosszériaelemek – a legújabb BMW modellek esetében pedig már szénszál-erősítésű műanyagból készült elemek és alkatrészek – váltották fel, amelyekkel optimális súly / lóerő arány érhető el. A szénszál felhasználásával legyártott magas szilárdságú elemek és alkatrészek lényegesen erősebbek, mint a korábbi, alumíniumból készült változatok, a BMW 3.0 CSL Hommage esetében pedig bőségesen alkalmazták eme csúcstechnológiás anyagot a tervezők, a könnyűszerkezetes járműépítés modern újraértelmezése szerint. A formabontó koncepció szénszál-erősítésű műanyag elemei ráadásul mindenhol láthatók és tapinthatók, amely kívül-belül a BMW 3.0 CSL Hommage hamisítatlan motorsport-karakterét hirdeti. A BMW Group a világ vezető autógyártó vállalatcsoportja, amely tömegtermelésben gyártja és több modelljében is nagy mennyiségben igénybe veszi a szénszál-erősítésű műanyagot, ezáltal már most több évre visszatekintő felhasználási szaktudással büszkélkedhet az innovatív járműtervezési anyag szériagyártása és alkalmazása terén, különös tekintettel a BMW i és BMW M modellekre.

2



Erőtől duzzadó és elegáns karosszéria

„A BMW tervezőmérnökei időtlen klasszikusként tekintenek a BMW 3.0 CSL modellre, amely olyannyira elegánsan viseli a hamisítatlan versenyzői géneket, hogy az mind a mai napig rabul ejti a vezetés szerelmeseit. A BMW 3.0 CSL Hommage koncepció ezen jellegzetes járműkarakternek állít emléket, anélkül, hogy lemásolná azt. És valóban, a két modell között van olyan párhuzam, amely csak második ránézésre tűnik fel. Azt akartuk, hogy az emberek legbelül érezzék a hasonlóságot” - mondta Karim Habib, a BMW Design részlegének vezetője.

A BMW 3.0 CSL Hommage a színtiszta erőnlét jövőbeli elképzelése: a hosszúkásan elnyújtott járműsziluett a jellegzetes légterelőktől indul, érinti az erőteljesen domborodó kerékjárati íveket, majd fokozatosan emelkedik és szélesedik a tető és a hátsó rész felé. A koncepció méretei ellenére a gondosan formált aerodinamikai elemek optimális légáramlatot hoznak létre a jármű körül. Az első légterelőket úgy alakították ki, hogy a menetszél a motorteret hűtse, miközben a hátsó kerékjárati ívek extrém kiszélesítése többek között az optimális légáramlásért is felel. Az apró visszapillantó-kamerák a légellenállást hivatottak csökkenteni. A hatalmas hátsó szárny növeli a leszorítóerőt, egyúttal fokozza a hátsókerék-meghajtás teljesítményét. Az egyes sorozatgyártott BMW modellekből felhasznált Air Curtain és Air Breather rendszer együttesen a kerékjárati ívek optimális szellőztetéséről, és mint ilyen, a fékek hűtéséről gondoskodik. A BMW 3.0 CSL Hommage sportautó-koncepció magabiztos és erőteljes kiállását a klasszikus előd eredeti, Golf Yellow metálsárga fényezése nyomatékosítja.

Frontrész: zabolátlan fellépés

A BMW Group modellpalettájának egyik legszélesebb és leglaposabb frontrészével büszkélkedő BMW 3.0 CSL Hommage megjelenésével színtiszta erőt és sportosságot sugall. A középpontban a BMW jellegzetes, vese alakú hűtőrácsa áll, amelynek mérete és kidomborítása a soros hathengeres erőforrás és az eBoost elektromos meghajtás kettőséből álló hajtáslánc-koncepció teljesítményét hangsúlyozza. A hűtőrács keretének gondosan kidolgozott formája és az elegánsan ívelt függőleges lamellák eközben a tanulmány exkluzivitását hirdetik. A bajor gyártó sajátosságának számító „négyszemű” fényszóró-koncepció az innovatív LED- és lézerfény-technológiának köszönhetően egyszerre keskeny és látványos, a világítás hatszögletű, csúcstechnológiás vonalvezetése hamisítatlan BMW-tekintetet kölcsönöz a modellnek. A fényszórók belsejébe integrált stílusos „X” lézerfény motívumok a versenysportban egykoron használt fényszóró-maszkolásra utalnak. A fényszórókat lapos, vízszintes LED-csík köti össze a hűtőráccsal, amely még inkább kiemeli a frontrész széles és lapos kiállását. Az első lökhárító alá szerelt karbon koptató tovább csökkenti az autó és az aszfalt közötti távolságot, miközben a hűtőráccsal együtt a klasszikus BMW 3.0 CSL cápaorr-alakú frontrészét idézi. Mindezeken felül két kör alakú légnyílás és egy sor hosszanti bevágás tiszteleg a legendás karriert befutott ikonikus modell előtt, a XXI. századi újraértelmezés stílusában.

3

Oldalról: elegáns ellentét

A BMW 3.0 CSL Hommage oldalát elegáns, letisztult stílusban, a merészen sportos front- és hátsó rész ellenpontozásaként alkották meg a tervezők. Oldalnézetből a hosszú tengelytáv és a hosszúkás motorháztető kettőse nyújtja meg a tanulmány sziluettjét. Az egykori BMW 3.0 CSL modell előtt tisztelegve a koncepció oldalán folytonos, vízszintes króm szegély húzódik végig, alatta egy fekete csíkkal, amely még tovább erősíti a modell hosszúkásan elnyújtott kialakítását.

A tanulmány egyik legkülönlegesebb részlete a szándékosan megtört tetővonal, amely a BMW 3.0 CS modell sajátos felső részét sejteti. A BMW 3.0 CS az első olyan kupék egyike volt, amelyeknek tetővonala nem olvadt egybe az autó hátuljával. Az akkoriban elterjedt ferdehátú kupék között ez a megoldás igazi innovációnak és dizájnnyelvezeti mérföldkőnek számított, amely egyenlő mértékben sugallt erőtől duzzadó sportosságot és eleganciát. Ahogyan a BMW 3.0 CSL, úgy a Hommage tanulmány is egy-egy BMW logót visel a C-oszlopokon.

A koncepció finoman kidolgozott, emelkedő övvonala az oldalsó felületek kiindulópontja, amely az első kerékjárati ívektől egészen a hátsó kerekek fölé nyúlik. Az oldalsó karosszériaelemek fény-árnyék játéka lendületes intenzitást kölcsönöz az elegáns oldalfalnak. A küszöb alá helyezett karbon toldat ugyancsak a jármű és az aszfalt közötti magasságot hivatott csökkenteni, egyúttal a BMW 3.0 CSL modell módszeres könnyűszerkezetes építése előtt tiszteleg. A sötétebb karosszériaelem-részek és a fekete betétek együttesen tovább csökkentik a koncepció érzékelt magasságát, ezáltal nyomatékosítják a lapos sziluettet. A 21 coll méretű, matt és magasfényű fekete könnyűfém keréktárcsák az eleganciát és a sportosságot hangsúlyozzák, míg a küllők közötti légterelő betétek a légellenállást optimalizálják.

Hátsó rész: izmos megjelenés

Ahogyan a járműtanulmány frontrészét, úgy a hátsó részt is széles, izmos dizájn szerint álmodták meg a tervezők. A terebélyes felületek a modell magabiztos kiállását, míg a vízszintes elemek a szélességét hangsúlyozzák. A hátsó rész leginkább kiemelkedő dizájnnyelvezeti megoldása a két lámpát a légterelő szárnyon összekötő LED-csík, amely sportos keretbe foglalja a hátsó formát. Az izmosra gyúrt hátsó lökhárító karbon diffúzor-betétje a BMW 3.0 CSL nyers erejét hangoztatja. A Hommage koncepció azonban még felülnézetből is rendkívül dinamikus látványt nyújt: a motorháztető a veséktől a fényszórók irányába széles „V” alakot formál, amely egyfajta nosztalgikus visszacsatolás az egykori BMW kupék lendületes vonalvezetése felé.

1

Az utastér: letisztult elegancia

A BMW 3.0 CSL Hommage minimalista dizájn szerint lecsupaszított belső tere a modell könnyűszerkezetes járműépítését és versenyautós karakterét hirdeti, nem csupán vizuális, de tapinthatóan elegáns formában. A volán mögött kizárólag a szerkezetileg létfontosságú és a vezetéshez elengedhetetlen alkotóelemek kaptak helyet. A szinte kizárólag szénszál-erősítésű műanyagból építkező, minimalista utastér egyetlen fa eleme a hosszanti műszerfal, amely azon túl, hogy utalás a klasszikus BMW 3.0 CSL letisztult utasterére, a Hommage tanulmány belső kialakításának egyedi díszítőeleme is. A szerkezeti felépítést egyaránt merevítő faberakást csupán az eBoost rendszer töltési kijelzője töri meg, miközben a hasonlóan minimalista dizájnnyelv szerint életre keltett infotainment-kijelző a kormányoszlopon kapott helyet. Az apró monitoron az aktuális sebességi fokozaton és a váltási figyelmeztetéseken kívül mindössze a jármű sebességét és a hathengeres motor fordulatszámát látja a vezető, akinek gondolatait így kizárólag a vezetés abszolút élménye járja át.

Versenyautós gének és könnyűszerkezetes járműépítés egy lélegzetelállítóan gyönyörű köntösben

Az utastérben kiváló minőségű varrással és hatpontos biztonsági övekkel szerelt kagylóülések, valamint pirosra eloxált tűzoltóhab, tűzoltókészülék és gyors-feszültségmentesítő kapcsoló fokozzák tovább a versenyautós hangulatot. A kagylóülések mögött mindössze két bukósisak kapott helyet, amelyeket használaton kívül az utasok a kardánalagútra erősíthetnek. A hátsó ülések az eBoost rendszer energiatároló akkumulátorainak adták át a helyeket, amelyek átlátszó fedelét háromdimenziós hatással világítanak meg az esztétikusan elrejtett LED-csíkok.

Prémium minőségű anyaghasználatával és innovatív részletmegoldásaival a BMW 3.0 CSL Hommage a tervezőmérnökök évtizedes tapasztalatokból táplálkozó technológiai kifinomultságáról tesz tanúbizonyságot. Az ajtókárpitok az utastér egészéhez igazodva rendkívül letisztultak és kifejezőek: az elegáns, egyszerű ajtót lendületes stílusban alkották meg a tervezők, miközben az ajtók működtetése a Német Túraautó Bajnokság (DTM) versenyautóinak hangulatát idézi: a BMW 3.0 CSL egykori elegáns ajtónyitó markolatát a Hommage koncepció esetében innovatív nejlon fogantyúval párosították. Miként a tanulmány modell utasterének teljes egésze, úgy eme extravagáns részlet is a BMW 3.0 CSL Hommage egyedülálló karakterét, a könnyűszerkezetes járműépítés, a magabiztos kiállás és az előkelő elegancia világbajnok kombinációját hirdeti.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: